dimarts, 21 de gener del 2014

TILC: Comunicació a Internet

Aquesta setmana he treballat un aspecte que hem pareix essencial per a desenvolupar el treball a l’aula de hui en dia, és a dir, les xarxes socials. Internet ha ocupat tots els espais de la nostra vida quotidiana i, com no pot ser d’una altra forma, inevitablement també ha arribat a l’educació. Són moltes les possibilitats que ens ofereixen i, encara que algunes com Facebook o Twitter estan molt esteses, la majoria de la gent les associa a l’oci, sense tindre en compte el seu potencial educatiu.

Així doncs i després d’haver visitat algunes xarxes socials, vull recomanar-vos una que no coneixia, però que m’ha paregut molt interessant: Vimeo. Està basada en vídeos, però sols exhibeix material creat exclusivament per l’usuari. El lloc permet compartir i emmagatzemar vídeos digitals per a que els usuaris comenten a la pàgina de cadascú d’ells; encara que és precís estar enregistrat per a pujar vídeos, crear un perfil, carregar avatars, comentar i fer llistes de favorits. Aquesta xarxa no admet anuncis de televisió, demostracions de videojocs, pornografia o qualsevol contingut que no haja sigut creat per l’usuari. A més d’açò, els vídeos poden ser compartits a través de blogs, llocs web personals i xarxes socials. Altres de les possibilitats que ens ofereix és poder crear àlbums de reproducció, el teu propi canal (i personalitzar-ho al teu estil) i tindre els teus seguidors. El lloc és prou atractiu visualment i té un gran control de continguts.

Altra de les qüestions que he treballat aquesta setmana és la de l’etiquetatge de la informació que es transmet i comparteix. És una forma molt útil de classificar els continguts i fer més fàcil i productiva la navegació pels espais virtuals. L’exemple clar d’etiquetatge és Twitter, amb el que coneguem com “hashtag”. En aquesta xarxa social, podem classificar tota la informació posant al principi de la paraula o conjunt de paraules un signe gràfic, és a dir, “#”. D’aquesta manera podem trobar els temes que ens interessen i a més, també es crea una llista dels deu temes (paraules o frases) dels quals s’està parlant (o han sigut més repetides) en un moment concret, coneguda com “trending tòpic”.

Enllaçant amb el que acabe de dir, al treball setmanal s’ha introduït el Twitter com a eina per a la classe, per a que puguem aportar informació, recursos, fer reflexions, enllaçar a pàgines web, etc. Personalment, jo ja l’havia emprat amb aquest objectiu i em pareix molt útil. Així doncs, m’agradaria compartir amb vosaltres les meues dues primeres entrades:
- Una reflexió interessant, “Quo vadis escola?”. Canvis a l’era d’Internet. http://peremarques2.blogspot.com.es/2013/08/3-coses-que-he-apres.html  #TILCiTIC

Per a acabar, m’agradaria aportar possibilitats educatives per a una xarxa social tan popular com és Youtube. Per a això i per la importància de l’ús educatiu del vídeo al context de les TIC i l’aula, la meua proposta didàctica (per a tercer d’ESO) és la següent.

Les primeres activitats estan relacionades amb la pujada i edició de vídeos, són activitats en grup; amb elles propose un acostament als gèneres periodístics audiovisuals –en concret, l’entrevista- i a la publicitat. L’objectiu final és que els nostres alumnes passen de ser subjectes passius i esdevinguen en vertaders actors i productors de contingut a l’eina. En primer lloc tenim la recreació d’una entrevista (en grups de tres persones); amb aquesta activitat treballarem l’expressió oral, la improvisació i el guio escrit. En segon lloc, crearan un anunci a partir d’una idea que el professor els donarà; (haurem de mostrar-los exemples, per a que sàpiguen que és el que volem aconseguir); amb aquesta activitat es posa en pràctica el llenguatge propi de la publicitat, així com la construcció d’una història a partir d’imatges. En tercer lloc, fotografiaran errors ortogràfics/sintàctics que troben a cartells, menús, articles de premsa, etc.; amb ells elaboraran un vídeo de diapositives de fotos, explicant el perquè de l’errada (el vídeo deurà incloure música, transicions i demés efectes).
Altre tipus d’activitats que propose estan relacionades amb la lectura i, més concretament, amb la lectura dramatitzada. Cada alumne, de manera individual, deurà triar un fragment del llibre de lectura de classe (dos pàgines aproximadament) i gravarà la seua veu llegint-les. Els alumnes poden completar el vídeo amb imatges representatives del fragment triat que acompanyen la seua locució o inclòs poden gravar-se ells mateixos. 

Espere que us haja agradat!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada