La tecnologia mòbil forma part de la nostra societat d’una manera evident,
afectant a tos els àmbits de la vida quotidiana i amb un paper cada vegada més
rellevant en aquesta. És per això que no podem rebutjar el seu ús en un àmbit com
es l’educació. I es així per la ubiqüitat de la tecnologia i pels destinataris,
és a dir, els adolescents, un públic totalment immers en les noves tecnologies
i amb una capacitat i destresa d’ús molt gran, la qual cosa podem aprofitar,
tant per a motivar-los, com per a assolir resultats més positius a l’aula.
Negar la utilització d’aquesta tecnologia o el que s’anomena m-learning, és poc menys que tancar
portes a la renovació –per altra banda necessària- de l’educació.
No es tracta de “portar el mòbil a classe”, sinó de trobar la forma d’aprofitar aquestes eines per a enriquir el procés educatiu. Per tant, no és
prou amb fer la “classe tradicional”, però introduint aquestos aparells; l’escola
2.0 és alguna cosa més, suposa donar-li una nova vitalitat a la docència.
No pot fer-se, per exemple, un traspàs de contingut del llibre de text a un
suport Power Point (que els alumnes
llegirien als seus mòbils o tauletes), creient que així és més atractiu,
sinó que es tracta d’emprar les eines de les que disposem per a aconseguir un
canvi metodològic.
No obstant això, hi han moltes veus dissonants que apel·len a la manca de
recursos, tant pel que fa a alguns alumnes, com pel que fa a les
administracions. Però s’ha comprovat que el 80% dels joves té un telèfon mòbil intel·ligent
o una tauleta, i les xifres continuaran augmentant. Per altra banda, també trobem
el handicap de l’adaptació de docents que porten molts anys treballant amb els
mateixos mètodes i es resisteixen a evolucionar. En la meua opinió, totes les
persones per majors que siguen, si es senten amb ganes d’innovar, poden
aconseguir-ho; la innovació no té a veure amb l’edat, sinó amb la dedicació i
les ganes de continuar actualitzant-se,
és a dir, amb l’amor per aquesta professió.
Les possibilitats del m-learning són
il·limitades: ens pot permetre estar connectats amb aules d’altres països i fer
treballs col·laboratius; també podem emprar aplicacions (que ja existeixen) per
a l’ensenyament de lliçons d’un idioma; es pot treballar amb plataformes que
haja creat el professor, estiguen disponibles per tasques (amb termini d’entrega)
per als alumnes i puguen fer-les a casa, etc. I el que és més important, ajuda
als alumnes a assolir unes competències digitals que són essencials tant pel
que fa a la seua formació com per al seu futur professional.
En definitiva, es tracta d’aprendre en qualsevol lloc i en qualsevol moment,
i de no tancar portes a noves possibilitats que ajuden a enriquir el procés
educatiu.
Per a acabar, us enllace a un article de La Vanguardia respecte a aquesta
qüestió que m’ha paregut molt interessant. Espere que gaudiu d’ell!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada