dimecres, 5 de febrer del 2014

Aprenentatge a Internet

El treball d’aquesta setmana s’ha centrat en els recursos que podem trobar a Internet per a crear processos d’ensenyament-aprenentatge significatius. Els principals son les WebQuest, Caceres del tresor, Blogs i Wikis; encara que havia sentit parlar d’ells i he treballat sobretot amb els blogs (com vaig reflectir en l’entrada de la setmana passada), m’agradaria donar-vos unes pinzellades de la navegació que he dut a terme per alguns dels exemples d’aquestos recursos.

En primer lloc, les WebQuests em semblen recursos molt útils amb els quals els alumnes poden treballar de manera completa la informació de la que disposen i, a més, d’una forma constructiva i col·laborativa. Són molts els exemples que en podem trobar -inclòs directoris on estan classificades per temes-, però m’agradaria mostrar-vos un en concret. “Aplicació de les TIC a l’aula” és una WebQuest que treballa una qüestió molt interessant com són les TIC, però m’ha cridat l’atenció perquè està adreçada als docents, els quals a través de diferents tasques han d’arribar a aplicar el projecte a la seva aula.


Les Caceres del tresor són un recurs que podria semblar-se a l’anterior, però és més senzill perquè es tracta d’una sèrie de preguntes que els alumnes han de respondre cercant la informació a Internet (el professor els dóna les URLs per a aconseguir les respostes) i una última pregunta a mode de recapitulació per a resoldre-la en grup. En la meua opinió, és un recurs molt interessant, perquè ajuda als alumnes a focalitzar la seua atenció en una informació concreta. Així doncs, i després de navegar per molts exemples   –tos ells molt atractius-, he triat “Text argumentatiu”, ja que em sembla un bon recurs per a què els alumnes aprenguen a escriure aquest tipus de textos, la seua utilitat i els seus trets principals.

Pel que fa als Blogs, a aquesta altura ja ha quedat clara la seua utilitat educativa; en la meua opinió, és una eina molt adequada per al procés d’ensenyament-aprenentatge perquè permet una interacció professor-alumne quasi total. A nivell personal, m’agraden molt i vull recomanar-vos un dels més complets: “Educació i les TIC”. Pel que a mi respecta, pense que són tantes les possibilitats que ofereix, que sobren les paraules i tota explicació es quedaria curta; així doncs, he preferit que sigau vosaltres mateixos els que us endinseu en ell.

Les Viquis o Wikis, són el paradigma del treball col·laboratiu i el seu èxit depèn de les aportacions dels usuaris; és per això que no podem deixar passar l’oportunitat de treballar amb elles. En aquest sentit, he triat “Rededuca”, on podem trobar materials educatius de diferents matèries.

Per a acabar el diari de la meua feina d’aquesta setmana, m’ha paregut interessant deixar constància d’un nou recurs TIC que he utilitzat per a fer una de les tasques i del qual no havia sentit parlar mai. Es tracta de “Lino IT”, una aplicació que ens permet fer murals digitals on podem presentar notes tipus post-it amb informació, imatges, URLs de pàgines Web i vídeos. Em sembla una manera molt útil de presentar la informació organitzada per temàtiques i una forma diferent de treballar a l’aula. Aquest seria un exemple de com quedaria:


Espere que l'entrada us haja resultat útil; navegueu per aquestos recursos i descobriu els vostres propis!




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada