diumenge, 23 de febrer del 2014

Experiències TIC a l'aula

Aquesta setmana l’hem dedicat a veure algunes experiències a l’aula amb les TIC. Abans de comentar algun exemple en concret, m’agradaria destacar un aspecte que s’ha de tindre en compte per treballar d’una manera mes eficaç aquestes tecnologies amb els alumnes.

Hem de valorar quina és la millor organització de l’aula quant al maquinari; en aquest sentit, pense que la disposició més adequada és una combinació del “racó de l’ordinador” amb l’aula mòbil perquè en totes les aules deuria d’haver un ordinador mínim i, a més, podríem disposar de la tecnologia en qualsevol aula i en tot moment. Encara que en la meua opinió, sí comptem amb una aula d’informàtica ben estructurada, encara que els alumnes s’hagin de desplaçar, també seria útil. A pesar que el més important és que els alumnes puguen fer ús de la tecnologia per al seu procés d’aprenentatge, no podem descurar l’ordre de l’aula i la disposició del maquinari amb l’objectiu que els recursos amb els quals comptem (pot ser, escassos) siguen aprofitats de la millor forma possible.


Una vegada comentat aquest aspecte, he vist algunes experiències TIC de centre, concretament tres: el projecte TIC del’Institut Pau Claris; l’Institut Salvador Espriu i el seu projecte TIC al voltant de l’ús del programari lliure; i el projecte TIC de l’Institut JuanManuel Zafra. M ’han paregut molt interessants, perquè podem veure la importància que se li dóna a la tecnologia com a eina indispensable per al desenvolupament i l’avanç d’un centre educatiu. Que cada vegada es facen més projectes en aquest sentit, ens ha d’indicar cap a on es mou l’educació.

Així doncs, com he avançat a l’inici d’aquesta entrada, hem centraré en les experiències a l’aula i, en concret en una perquè és la que més m’ha cridat l’atenció. Es tracta d’una experiència educativa sobre l’obra d’Albert Casals El món sobre rodes, on les TIC s’integren com un recurs més. Està feta per alumnes de 1r i 2n d’ESO i m’ha sorprès perquè, malgrat que és un treball molt complet, complex i laboriós per a xiquets d’aquesta edat, els resultats –en la meua opinió- són molt bons. M’ha agradat perquè a partir d’un llibre s’ha fet tot un treball interdisciplinari de llengua, geografia, cultura (patrimoni, tradicions i lleis) i història. A més s’han dut a terme activitats prèvies, exposicions temàtiques i tallers especialitzats (alfabet àrab, pictogrames japonesos, alfabet ciríl·lic, jeroglífics, artesania). Tot açò amb una tasca de documentació envejable (lectura de llibres, recerca d’atles, elaboració d’itineraris i tríptics informatius, etc.). És clar, el treball dels professors encarregats és essencial, com a guies de tot el procés i com artífexs d’una experiència diferent i de segur que molt motivadora per als alumnes.
En definitiva, una vivència molt completa a la qual res cal afegir.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada